Ostatni tydzień, czyli od 20 do 24 marca 2017, spędziłam reprezentując eEngine na CeBIT, międzynarodowych targach oprogramowania, sprzętu komputerowego oraz nowych technologii. To był bardzo intensywny wyjazd, w trakcie którego nauczyłam się bardzo wiele i dziś chciałabym podzielić się z Wami moimi wrażeniami.

Więcej na temat samych targów możecie przeczytać na stronie wydarzenia.

Pomysł o wyjeździe

W styczniu 2017 roku otrzymaliśmy zaproszenie do wzięcia udziału w konkursie organizowanym w ramach programu misji gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Nie mogłam przegapić skorzystania z okazji wyjazdu na tego typu wydarzenie, dlatego bez zastanowienia zgłosiłam eEngine. Okazało się, że spełniamy wszelkie kryteria i wyjeżdżam do Hanoweru!

Dowiedzieliśmy się o tym na początku marca. Z jednej strony czuliśmy presję czasu, a z drugiej motywację do działania. To był też idealny powód do tego, żeby odświeżyć nasze materiały reklamowe, zarówno w wersji drukowanej:

Postanowiliśmy też przygotować krótką animację, która w 72 sekundy opowiada czym się zajmujemy. 

Wsparcie od AHK

Wyjazd poprzedzony był szkoleniem zorganizowanym przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową, czyli AHK. W jego trakcie wysłuchaliśmy prezentacji na temat specyfiki współpracy z niemieckimi firmami, a także na temat roli wydarzeń targowych w Niemczech. Te dwie prezentacje dały mi praktyczne informacje, które mogłam wykorzystać na targach. Była jeszcze prezentacja na temat prawnego aspektu funkcjonowania firm na terenie Niemiec oraz wystąpienie z podstaw design thinking, czyli nowatorskiej metody prowadzenia projektów i tworzenia usług czy produktów.

Jestem na CeBIT 2017

Nasze CeBIT’owe stoisko miało dobrą lokalizację, mieściliśmy się w Hali 6 “Research & Innovation”, na miejscu A17. Poza eEngine do programu zakwalifikowały się trzy inne łódzkie Software House’y (binar::appsInovatica LikiMS) oraz jedna firma zajmują się hardware’m (MPC).

Powierzchnia jaką zajmowały hale targowe była ogromna. W ramach każdej z nich określona była wiodąca tematyka jak np. ERP & HR Solutions, Internet of Things, Startups, czy też Planet Reseller. Jedna z hal była w całości poświęcona krajowi partnerskiemu imprezy. W 2017 roku była nim Japonia. Zwiedzając tę halę na długo zapamiętam wariację, wizualizującą wiśniowe drzewa na wietrze. To było coś przepięknego!

Poza województwem łódzkim Polskę reprezentowały na CeBIT’cie inne regiony (województwo pomorskie, śląskie). Miło było spotkać znajome twarze i wymienić się doświadczeniami z targów.

Na naszym stoisku przedstawicielki Urzędu Marszałkowskiego promowały Łódź, jako organizatora EXPO 2022 oraz oczywiście cały region. Wszystkie firmy dostały ogromne wsparcie od przedstawicieli AHK. Wszyscy mieliśmy umówione kilkanaście konkretnych spotkań z niemieckimi przedsiębiorstwami.

Ja większość z tych spotkań oceniam bardzo pozytywnie. Miałam też okazję odwiedzić z przedstawicielem AHK duży niemiecki e-Commerce (MDM)i spotkać się z Tech Leaderem projektu.

Czego nauczył mnie wyjazd na CeBIT 2017

  1. Rynek niemiecki jest w stanie przyjąć w zasadzie dowolną (dosłownie dowolną!) liczbę certyfikowanych programistów Magento. Nasza sekcja e-Commerce już przygotowuje się do certyfikacji.
  2. W przyszłym roku będziemy prezentować w hali Startups nasz nowy produkt dla e-Commerce/Magento.
  3. Jadąc na jakiekolwiek targi będziemy jeszcze przed nimi umawiać się na spotkania z interesującymi nas firmami. Cytując jedną z osób z którą rozmawiałam: “The idea with scheduling meetings was very cool!”.
  4. Nawet poza granicami Polski można nawiązać pozytywne relacje z polskimi firmami ;-).
  5. Przedstawiciele firm niemieckich chętnie dzielą się wiedzą i rozmawiają na tematy techniczne, jeśli tylko mają taką możliwość.
  6. Niemcy lubią się spotykać. Ba! Chcą odwiedzać polskie firmy w ich polskich siedzibach.
  7. Niemcy nie “owijają w bawełnę”, jeśli są zainteresowani to są, jeśli nie to nie. Jak mi się podoba takie podejście!

Teraz przede mną opieka nad rozpoczętymi rozmowami i nawiązanymi relacjami. Jest tego naprawdę dużo. Wyjazd na CeBIT oceniam jako świetną okazję do pozyskania nowych klientów. Największą wartością jest jednak doświadczenie, jakie zdobyłam przez ten tydzień. Ogromnie się cieszę, że nie zawahałam się i zgłosiłam nas na ten wyjazd. 

Pozdrawiam całą ekipę z CeBIT i dziękuję za mile spędzony czas!

Inne artykuły tęgo autora

Ania
29 grudnia, 2020
Ania
16 grudnia, 2020
Ania
19 maja, 2020