Skala Projektu
Największym wyzwaniem projektu była jego skala - aplikacja posiada wiele pojedynczych funkcjonalności, które mogłyby działać jako osobne aplikacje. Kluczem do skutecznego rozwiązania tego problemu było przygotowanie szczegółowej analizy, która umożliwiła nam rozbicie całej aplikacji na mnóstwo mniejszych części i następnie oddelegowanie pracy nad tymi częściami do odpowiednich osób.
Analiza potrzeb
Kluczowym etapem pracy była gruntowna analiza tematu, mająca na celu uwzględnienie jak największej ilości zmiennych, które mogły mieć wpływ na jego późniejszy kształt. W zobrazowaniu jego złożoności pomóc może informacja, że ten etap zajął nam prawie sześć miesięcy wytężonej pracy. W tym czasie staraliśmy się zidentyfikować zakres i sposób działania programu, wyeliminować błędne założenia biznesowe oraz zbadać potrzeby przyszłych użytkowników. Osiągnęliśmy to dzięki ścisłej współpracy z zespołem IQ Dental oraz osobami zatrudnionymi w klinikach na wszystkich szczeblach, stawiając na pracę warsztatową. Efektem było ponad 650 stron dokumentacji, która była ważnym drogowskazem na każdym etapie.
Projekt graficzny
Z uwagi na branżę, UX projektu IQDental było dla nas dużym wyzwaniem. Aby zrozumieć potrzeby użytkowników, prawidłowo odczytać zarysowane nam przez Klienta funkcjonalności, musieliśmy odbyć wiele spotkań, wywiadów, przeprowadzić analizy i dogłębny research. Dodatkowo mieliśmy na uwadze to, że aplikacja będzie się dalej rozwijać - i to w znaczącym stopniu. Zaproponowane rozwiązania musiały być nie tylko odpowiedzią na problemy “tu i teraz”, ale również zakładać przyszły rozwój aplikacji.
Zanim przeszliśmy do tworzenia interfejsu i tworzenia przez programistów gotowego produktu, stworzyliśmy makiety UX, które na etapie prototypu pozwoliły na przetestowanie pewnych założeń i funkcjonalności. Wstępnie działający model pomagał nam w ewaluacji naszych założeń, które czasami okazywały się błędne lub niewystarczające.

Jednym z większych, ale i bardziej satysfakcjonujących zadań było graficzne przedstawienie diagramu szczęki pacjenta oraz zaproponowanie jak miałyby wyglądać kolejno nakładane problemy, tak aby lekarz dentysta mógł stworzyć jak najbardziej rzeczywiste odzwierciedlenie uzębienie.
Od początku wiedzieliśmy, że interfejs powinien być lekki i nieprzeładowany grafiką. Z uwagi na mnogość złożoność aplikacji, musiał być zdecydowanie wtórny względem funkcji i użyteczności.
Integracje
Przy realizacji tak zaawansowanego projektu nie mogło oczywiście zabraknąć integracji, z których każda stawiała nasz zespół deweloperski przed innymi wyzwaniami. Mamy zatem:
- Integracje z programami do RTG (Carestream Dental i Vatech EzDent-I) dzięki którym zdjęcia pacjentów są automatycznie przesyłane do kart pacjentów w IQ Dental. Wkrótce wzbogacimy listę zintegrowanych programów do RTG o Sirona i Gendex.
- Integracje pozwalające na pobieranie baz danych z innych programów do obsługi klinik stomatologicznych - Estomed i Prodentis.
- Integracja z aplikacją Serwer SMS dzięki, której klinika manualnie i automatycznie może komunikować się z pacjentami za pomocą SMSów.