26 stycznia, 2018

Wiele rozwijających się sklepów internetowych spotyka na swojej drodze problem zbyt czasochłonnego kompletowania i wysyłania zamówień do klientów. Wynika on często z tego, że organizacja pracy magazynierów, odpowiedzialnych za przygotowywanie paczek, jest nieoptymalnie zaplanowana i tym samym, zajmuje zbyt wiele czasu. A to przekłada się na szybkość realizacji zamówienia i koszty obsługi klienta. Jak temu zaradzić?

Jako software house postanowiliśmy rozprawić się z problemem zbyt czasochłonnego kompletowania paczek i zaprojektowaliśmy a następnie stworzyliśmy aplikację, która pozwala rozwiązać ten problem. Poznajcie Ariadnę, system automatyzacji magazynów od eEngine.

Jaki jest największy problem z kompletacją i wysyłką zamówień

Problem kompletacji i wysyłki zamówień do klientów w e-commerce to dość złożona sprawa. Z jednej strony mamy magazynierów poruszających się po magazynie, z drugiej “panel administratora” sklepu, w którym należy procesować zamówienia. Dodatkowo są jeszcze sprawy formalne, jak chociażby drukowanie paragonów, czy etykiet wysyłkowych. Tworząc nasze rozwiązanie, te 3 elementy połączyliśmy w jeden, który jest obsługiwany przez Ariadnę. 

Jak Ariadna może Ci pomóc

Za pomocą naszej aplikacji, magazynier ma wyznaczoną optymalną drogę, do przebycia po magazynie dla danej ilości zamówień, które kompletuje. Pakowacz dostaje narzędzie do zamykania zamówień, a dzięki spięciu całości z CMS sklepu internetowego, klient na bieżąco dostaje informacje o kolejnych krokach procesowania jego zamówienia.

Pomysł na taki system, narodził się gdy jeden z naszych klientów, prowadzący e-commerce w branży odzieżowej, zgłosił się do nas z prośbą o rozwiązanie problemu pakowania i wysyłki przez jego magazyn. Zaprojektowaliśmy więc rozwiązanie wykorzystujące:

  • dedykowany serwer, który odpowiada za logikę całości;
  • androidową aplikację do pakowania;
  • desktopową (Windows) aplikację do drukowania dokumentów wysyłkowych.

Skoro mieliśmy już projekt, postanowiliśmy wybrać technologie. Wybór padł odpowiednio na PHP dla serwera, Kotlin dla Androida oraz .Net dla aplikacji desktopowych. 

CMS, który został wykorzystany przy implementacji Ariadny to Magento 2.

Jak Ariadna działa w praktyce

Zasada działania jest dość prosta, a jej dodatkowym atutem jest łatwość wprowadzenia nowej osoby na magazyn. Cały proces przebiega dzięki Ariadnie bardzo sprawnie. Mamy serwer i obsługiwane przez niego tablety. Serwer pobiera zamówienia ze sklepu internetowego, i robi z nich “paczkę” dla magazyniera. Po rozpoczęciu procedury:

  • drukowana jest odpowiednia ilość zamówień dla danego pracownika,
  • zmienia się ich status w sklepie, a magazynier za pomocą skanera kodów kreskowych, przypisuje zamówienia do tabletów które ma na swoim wózku,
  • po przypisaniu rozpoczyna krokową kompletację zamówień,
  • każdy produkt w sklepie internetowym ma przypisaną swoją pozycję w magazynie i na jej podstawie serwer kolejkuje produkty w zamówieniach tak, aby kompletujący nie musiał wracać się po magazynie, tylko zawsze iść przed siebie (niczym po nici Ariadny).

Po osiągnięciu ostatniego produktu z listy zamówień, magazynier jest kierowany na stanowisko pakowacza. Tam zostawia skompletowane zamówienia, odpina tablety od sesji i może już kompletować nowe zamówienia, gdyż resztą zajmie się osoba pakująca zamówienia i przygotowująca je do wysyłki. 

Pakujący w swoim zamówieniu skanuje jego kod kreskowy. W tym momencie zamówienie zmienia swój status na “skompletowanie” i system drukuje dla niego etykietę przesyłkową, oraz paragon fiskalny. Za drukowanie odpowiadają napisane przez nas aplikacje dla drukarek fiskalnych oraz do automatycznego druku zamówień i etykiet. Obie posiadają własne mechanizmy aktualizacyjne, więc nowe wersje instalują się automatycznie przy uruchamianiu samej aplikacji. Po wydrukowaniu etykiety, klient otrzymuje maila z informacjami do śledzenia paczki. Pakowacz wkłada paragon do przesyłki, nakleja etykietę i może przejść do kolejnego zamówienia.

Całość systematyzuje i usprawnia proces kompletowania i wysyłki zamówień do klientów. Zresztą, zobaczcie sami na poniższym materiale wideo. 

Podsumowanie

Jak widać, system jest prosty w obsłudze. Jego największymi zaletami są skalowalność i łatwość rozbudowy. Dzięki integralności elementów systemu, skalowanie jednego z nich, pozwala nam przewidzieć od razu wpływ na inne elementy. To samo tyczy się rozbudowy. Algorytm ścieżki w magazynie pozwala na dość dużą rozbudowę tego mechanizmu. Możemy np. nauczyć system “skrótów” w magazynie, przez co może on skracać drogę magazyniera jeszcze bardziej.

Ariadna powstała dla e-commerców z branży odzieżowej, jednak śmiało można ją stosować w wielu innych. Równie dobrze powinna poradzić sobie w branży motoryzacyjnej, sportowej, zabawkowej, czy chociażby zoologicznej.

Wydaje Ci się, że Twój magazyn czasami działa w chaotyczny, nieuporządkowany sposób? Zastanawiasz się, jak temu zaradzić? Skontaktuj się z nami.  

Inne artykuły tęgo autora

Ania
29 grudnia, 2020
Ania
16 grudnia, 2020
Ania
19 maja, 2020