Efekt (uboczny) FRIS® w EENGINE

eEngine Software House
Efekt (uboczny) FRIS® w EENGINE

W EENGINE przykładamy dużą uwagę do komunikacji i zrozumienia drugiego człowieka, bo jesteśmy w pełni przekonani, że te czynniki w 50% decydują o powodzeniu każdego projektu. Jednocześnie jestesmy przebadani za pomocą narzędzia FRIS®, które odkrywa przed nami style myślenia i działania. Znając je patrzymy z zupełnie innych perspektyw na otaczających nas współpracowników i klientów, dzięki czemu jesteśmy skuteczniejsi...i szczęśliwsi. Poznajcie (szczegółowe) case study przeprowadzenia badania w naszej firmie.

Słowem wstępu

Skoro czytacie ten wpis, wiecie już, że EENGINE jest firmą programistyczną działającą głównie w branży e-Commerce. Podobnych (z pozoru) firm jest wiele. Nie jesteśmy wielką korporacją, dlatego też łatwiej nam realizować przyjętą przez nas zasadę, że jesteśmy plemieniem. Organizacją, która się samoreguluje, wspiera w trudnych chwilach i świętuje wspólnie momenty triumfu.

Plemię to ludzie ze sobą związani w różnym stopniu. W EENGINE chcemy, by ludzie czuli się jak w rodzinie, co jednak nie znaczy, że ingerujemy w czyjąś prywatność lub chcemy zawłaszczyć człowieka dla firmy kosztem work-life balance. A dzięki sieci powiązań międzyludzkich jeszcze łatwiej jest prowadzić niewielką strukturalnie firmę.

Kolejnym założeniem, którym się kierujemy jest tworzenie oprogramowania, które będzie uszczęśliwiać jego użytkowników. Brzmi banalnie i może naiwnie, ale przecież komputery i software mają pomagać ludziom w pracy i codziennym życiu, ułatwiać je, uczyć i bawić. Myślenie takie wywiera ogromny wpływ na to, w jakiej kulturze organizacyjnej przychodzi nam pracować.

Stwierdzenia te niech będą punktem wyjścia dla dalszych rozważań.

Jak trafiliśmy na FRIS®?

Znacie już naszą perspektywę patrzenia na firmę programistyczną, więc należy się Wam wyjaśnienie skąd FRIS® i odrobina psychologii w branży opartej na algorytmach i liniach kodu. Otóż wszystko przez ludzi - przypadkowe spotkanie zaowocowało dłuższą znajomością prywatną, biznesową i jak się miało okazać również FRISową. I tak od roku 2017 zakorzeniła się i zakiełkowała idea. Najpierw badanie przeszedł zarząd. Rok 2018 zapoczątkował u nas okres długofalowych zmian - procedur, modelu biznesowego oraz samego kształtu organizacji. Wtedy też zrodziła się myśl o badaniu kompetencyjnym.

Nie było tu poważnej ewaluacji zysków i strat przy wyborze którejś opcji, a raczej chęć poznania się jeszcze lepiej, ale nie przez “zwykłe” zajęcia integracyjne, lecz z bardziej naukowego punktu widzenia. Otrzymywaliśmy wiele sygnałów z zewnątrz, że ten rodzaj przebadania naszych predyspozycji przynosi bardzo wymierne efekty. Nie było się nad czym zastanawiać dłużej.

W lepszym poznaniu naszych stylów myślenia i działania widzieliśmy szansę na lepsze tworzenie zespołów tak, by składały się z osób o komplementarnych umiejętnościach, a nie tylko twardych kompetencjach. W konsekwencji wyższy stopień wzajemnego zrozumienia i zgrania miał przełożyć się na zwiększenie efektywności organizacji oraz świadczyć jeszcze wyższy poziom usług IT.

FRISowanie w EENGINE

Zanim przeprowadziliśmy warsztat podsumowujący badanie, trzeba było się przygotować. Jak to wygląda w praktyce? Wojtek “Wery” Wereszko, który był naszym Certyfikowanym Trenerem FRIS®, przeprowadził rozpoznanie - kilkanaście rozmów telefonicznych i kwestionariusz opisujący EENGINE. Znając już status quo, 26 i 27 września 2018 r. spotkaliśmy się z nim i Krzysztofem Bazylem, którzy poprowadzili dla nas warsztaty. Łącznie przebadaliśmy 21 osób, z czego 15 to byli programiści i 6 osób nieprogramistycznych (“biznes”, project managerowie, designerzy).
 

Diagram pokazuje wyniki naszego zespołu. To, co widać od razu, to dominacja sfery analitycznej i zadaniowości nad pozostałymi. Czy to źle? Nie, ponieważ zajmujemy się IT, a więc dziedziną ścisłą i wymagającą takich sposobów funkcjonowania. Badacze i Zawodnicy to trzon firmy (również pod względem liczby ludzi w EE), więc jako całość właściwie rozkładamy środek ciężkości. Szczególnie, że kwintesencją naszej pracy jest rozwiązywanie problemów i dzięki takiemu rozłożeniu środka ciężkości, możemy dostarczać najlepszą jakość dla naszych klientów.

Projekty w IT mają to do siebie, że łączą pracę zespołową z indywidualną. Programiści, Designerzy i PMowie współdziałają, by w ogóle tworzyć duży projekt, ale potem nadchodzi czas, gdy każdy musi pochylić się nad własnym wycinkiem pracy i działać samodzielnie. Taki modus operandi sprawia, że możemy sobie pozwolić na mniejszy wymiar relacyjności w firmie, co nie zmienia faktu, iż nadal jest ona potrzebna. Partnerzy pomagają stymulować interakcje w naszej małej społeczności, są trochę jak moderatorzy forum internetowego.  

Patrząc globalnie taki układ sił i cech pozwala nam osiągnąć efekt synergii.

 

 

Nasza rzeczywistość po badaniu

Dzień po badaniu napisałem e-mail do Pawła Owczarka (autora Produktu FRIS®) i Wojciecha Wereszko: „Dziś obudziliśmy się w trochę innej rzeczywistości dzięki FRIS®. Ludzie zwracają się do siebie inaczej, jest więcej zrozumienia, staliśmy się ciekawsi samych siebie i odbieramy to, jako coś dobrego i wartościowego.” . Brzmi jak slogan reklamowy, ale już tłumaczę skąd takie spostrzeżenie.

Najważniejsze to zmiana sposobu komunikacji, zarówno na poziomie poszczególnych osób, ale i grupy: czy to w kuchni, czy w czasie “roboczych” rozmów na SLACKu, czyli naszym wewnętrznym komunikatorze. Dzień po zakończeniu procesu ludzie zaczęli wstawiać swoje Style FRIS®, żeby ułatwić pozostałym rozpoznanie siebie nawzajem.

SLACK po FRIS®

To był dopiero początek. Po wizualnej, “slackowej”, identyfikacji przyszło werbalne odwoływanie się do wyników FRISa w czasie współpracy przy projektach. To, nierzadko humorystyczne, przypominanie o swoim stylu myślenia stało się elementem ogólnej poprawy komunikacji w EENGINE, szczególnie że potrafi w zespole zaważyć na realizacji projektu (jego sukcesie lub porażce).

Świadomość specyfiki każdego z nas odcisnęła piętno nie tylko w kontaktach bezpośrednich, ale również w sferze zarządzania pracą i jej czasem. Po FRISie nie raz przyszło (i nadal przychodzi) otrzeźwienie. Ot, choćby poranna kawa - ktoś spędza na niej więcej czasu niż inni. Można powiedzieć, że traci czas, ten cenny i opłacony czas. “Ten gość próbuje unikać wykonywania swoich zadań!”. Ale wcale nie musi to być prawda. Być może osoba ta jest PARTNEREM, który potrzebuje więcej kontaktu z ludźmi niż inni. Warto więc zastanowić się nad zmianą podejścia do ludzi, większego ich zrozumienia, a może nawet zmiany zakresu wykonywanych obowiązków.

Inny przykład - ktoś siedzi i “nic” nie robi. Znowu można skwitować słowami o marnowaniu czasu, podczas gdy możemy mieć do czynienia z BADACZEM, który w swojej głowie analizuje różne aspekty, może nawet zbyt drobiazgowe, jakiegoś problemu. Przerwać mu i przypomnieć o wykonaniu zadania czy pozwolić dokończyć proces myślenia? Albo przeciwnie - ktoś rwie się do zadania. Ganić i hamować czy odpowiednio kanalizować chęć działania? Być może mamy do czynienia z ZAWODNIKIEM. Z kolei w przypadku WIZJONERA, kogoś kto żyje w wielu rzeczywistościach na raz: sprowadzać na ziemię czy pozwolić czasem pobujać w obłokach, a potem wykorzystać jego pomysły np. w czasie burzy mózgów do wygenerowania najbardziej śmiałych rozwiązań?

Ale idźmy dalej, bo wkraczamy na pole, gdzie zarządzanie miesza się z higieną umysłu.

5 poziomów głębokości

Optymalizacja zespołów projektowych

Przede wszystkim lepsza optymalizacja pracy zespołów projektowych. FRIS® zweryfikował i uzupełnił to, co wyczuwało się intuicyjnie i wnioskowało się na podstawie obserwacji drugiej osoby. Inna perspektywa patrzenia na siebie, przez pryzmat FRISowy Stylów wraz z instrukcjami obsługi Wizjonerów, Badaczy, Zawodników i Partnerów sprawiają, że mamy lepszą bazę merytoryczną dla budowania zespołów i przydzielania ról (np. Team Leadera) konkretnym ludziom.

Co więcej, już na etapie rozmów z Klientem łatwiej nam poznać (wyczuć) sposób myślenia danej osoby, przez co budując team projektowy, jednym z kryterium jest jego dostosowanie jego do potrzeb projektu, drugim komplementarność zespołu, trzecim zaś udział w nim osoby, której najłatwiej będzie utrzymać efektywny kontakt z Klientem.

Po FRISie zaczęliśmy przyglądać się naszej codzienności i dokonaliśmy roszad między zespołami pracującymi nad bieżącymi projektami. Nie dlatego, że pracowało się źle, ale by pracowało się lepiej. Nagle okazało się, że te przesunięcia były oczywiste, tylko wcześniej jakoś nie wpadliśmy na nie, lub wydawało nam się, że jest dobrze tak, jak jest.

Dodać należy, że zmiany wymagały nie tylko chłodnej oceny składów poszczególnych zespołów oraz analizy potrzeb projektów, a później jeszcze bardziej racjonalnego przetasowania teamów. Zarówno przesuwający, jak i przesuwamy między zespołami musieli zrozumieć, że to nie jest kara czy wyraz braku zaufania. Wyniki FRISa pomogły uzasadnić i przedstawić, a więc i zrozumieć poszczególne decyzje.

W konsekwencji, optymalizacja składów zespołów oraz przydziału ról wespół z większą świadomością własnej natury i jej zrozumieniem przyczyniły się do poprawy komunikacji w ramach teamu i jego wewnętrznej spójności.

Budowanie rynkowej "wyjątkowości"

Jakby nie patrzeć, EENGINE to firma i jako taka ma określone cele biznesowe. Specyfiką usług programistycznych, jest to, że sprzedajemy obietnicę wykonania względnie drogiej usługi/produktu (np. aplikacji internetowej) i jednocześnie przez długi okres czasu Klient nawet nie będzie mógł jej ocenić, bo proces wytwarzania oprogramowania jest dość...złożony. To sprawia, że jednym z największych wyzwań stojących przed nami jest odpowiednie zaprezentowanie swoich kompetencji i przekonanie Klienta do tego, że jesteśmy w stanie zrealizować jego projekt na czas i w uzgodnionym budżecie (co w IT jest bardzo nieoczywiste i niecodzienne).

To też jest miejsce dla badania FRIS® do wzmocnienia organizacji, jako takiej. Pierwsze spotkania z Klientem to czas budowania fundamentów dalszej współpracy, moment kiedy poznajemy się nawzajem. My, ze swojej strony informujemy, że zainwestowaliśmy w coś namacalnego (badanie), by lepiej zrozumieć siebie i dzięki temu jeszcze lepiej realizować projekty. “Wsad merytoryczny” jaki daje FRIS® wzmacnia naszą firmę i sam proces prezentacji EENGINE w trakcie spotkań biznesowych. Oczywiście zdarza się, że klienta zupełnie nie interesuje ten aspekt, a do tego po pewnym czasie okazuje się, że nie jest to Klient, z którym sami chcielibyśmy współpracować. Z drugiej strony są też tacy, którzy szukają sensownej (dowolna definicja, jaka przyjdzie Ci do głowy) firmy IT i interesują się tym, są ciekawi jak takie badanie wpłynęło na nas, na organizację i jak to się przejawia np. w projektach.

W naszej branży pierwsze, drugie i trzecie wrażenie budowane jest właśnie poprzez bardzo intensywny kontakt z Klientem i oswajanie go z nami, rozwiewanie wątpliwości i przeganianie strachów jest super ważne, FRIS® jest kolejnym narzędziem, które nam w tym pomaga.

Wzmocnienie pola grawitacyjnego EENGINE

Na zwiększenie siły naszego przyciągania składa się kilka elementów. Już samo badanie FRIS® stało się wydarzeniem o charakterze integracyjnym i zadziałało lepiej niż “standardowe” imprezy firmowe. Ponadto jego jego skutki zostały pozytywnie przyjęte i wciąż są oceniane in plus przez Zespół. Badanie, a więc i wyniesiona z niego wiedza, stały się też jednym z benefitów pracowniczych, co jest szczególnie wartościowe w czasach, gdy pracodawcy prześcigają się w nich na potęgę.

Badanie FRIS® wzmocniło nasza strategię Employer Brandingową, tym bardziej, że obecnie kandydatów do zespołu informujemy o FRISowaniu się, a samo badanie weszło na stałe w skład wizerunku firmy i naszego zespołu (vide strona internetowa oraz social media).

FRIS® na zawsze w EENGINE 

FRIS® jest na tyle ważny dla naszej organizacji, że podjęliśmy decyzję o związaniu się z nim na lata. Korzystanie z tej metodyki będzie odtąd łatwiejsze, ponieważ na naszym pokładzie jest certyfikowany trener (niżej podpisany) i grono osób zaangażowanych w uświadamianie pozostałych, jak ważnym jest otwartość na pozostałe perspektywy poznawcze FRIS®.

Wyjątkowa identyfikacja wizualna

W tym wpisie możecie dowiedzieć się, jak BARDZO badanie wpłynęło na to, jak wygląda dziś nasza identyfikacja wizualna. W dużym skrócie: wyniki FRIS® każdego z nas legitymizują jedną z najważniejszych wartości, jaką mamy w firmie - człowieka.

Podsumowując!

The Tribe before the profit. EENGINE to firma, w której człowiek jest ważniejszy niż zysk. Podobnie jak wiele innych organizacji przyjęliśmy za fundament, że koleżeństwo i przyjaźń są podstawą naszych codziennych relacji w pracy.

Wyniki FRISa i tu okazały się pomocne - poza doświadczeniem wyniesionym z różnorakich codziennych interakcji, poznaliśmy style myślenia i działania, toteż łatwiej przyjęli zmiany, a ponadto mogliśmy samodzielnie je przemyśleć i zaakceptować. A ponieważ kierujemy się zasadą transparentności, za decyzją o badaniu grupowym, kolejną było udostępnienie całemu teamowi wiedzy o stylu myślenia i działania każdego członka zespołu - nikt przecież nie nosi ze sobą instrukcji i nie musi pamiętać wyników badania wszystkich kolegów.

Znowu brzmi banalnie, ale pracujemy efektywniej i skuteczniej, z większym zrozumieniem siebie i innych, lepiej się komunikujemy i to jest największa wartość dla nas jako dla organizacji. Bez ludzi nie będzie organizacji, ale bez komunikacji także, bo i co z tego, że znajdziemy zespół fachowców, jeśli nie będzie między porozumienia i współpracy? Żeby zespół działał sprawnie, jego członkowie muszą znać (i przyjąć!) swoje role, a komunikacja jest sposobem przekazywania informacji, poleceń, ale i opinii. Te ostatnie służą monitorowaniu stanu prac, ale i samego zespołu.

FRIS® pomógł nam określić nasz stan posiadania (a więc i deficyty) w konkretnych obszarach. Jako firma IT stawiamy na twarde kompetencje i logiczne myślenie, więc perspektywa Relacji schodzi na plan dalszy. Schodzi tym dalej, że często jest traktowana jako sfera prywatna, a widzimy na co dzień widzimy tylko jej część, tę zewnętrzną, można powiedzieć ekstrawertyczną. Ale pod nią, każdy nosi warstwę wewnętrzną, która może ucierpieć przy ograniczonych zasobach “relacji”.

Wszystkie cztery perspektywy, FAKTY-RELACJE-IDEE-STRUKTURY, są nam wszystkim i każdemu z osobna niezbędne, a FRIS® pomógł nam zarządzać kapitałem ludzkim. Właśnie, kapitałem, a nie zasobami, bo ludzie to dla nas kapitał, z którym przychodzą i wnoszą do zespołu wiedzę, doświadczenie zawodowe i życiowe oraz swoją osobowość.

FRIS® pomógł więc w przedefiniowaniu całej organizacji i otworzył nam nowe możliwości na poziomie pozyskiwania klientów, rekrutowania ludzi do Zespołu oraz tworzenia całej organizacji. Wszystko, co w EENGINE wydarzyło się po badaniu było efektem ubocznym, którego nikt z nas się nie spodziewał.

Wersję wideo tego tekstu możesz obejrzeć poniżej:

Przeczytaj też case study na nasz temat na FRIS.pl!

Mogą cię zainteresować
Napisz do nas Chcesz dowiedzieć się więcej na temat kosztów wdrożenia Twojego projektu? Odezwij się do nas.
W ciągu 48 h
skontaktujemy się z Tobą!
Więcej o nas
Chcesz dowiedzieć się o nas więcej?
Sprawdź jak pracujemy, poznaj naszą
wyjątkową kulturę pracy.
Skontaktuj się z nami
Więcej o nas
Chcesz dowiedzieć się o nas więcej?
Sprawdź jak pracujemy, poznaj naszą
wyjątkową kulturę pracy.
PL EN
Zapytaj o ofertę