5 najważniejszych kompetencji miękkich project managera

eEngine Software House
5 najważniejszych kompetencji miękkich project managera

Kierownik projektu to stanowisko, które do codziennego wykonywania obowiązków wymaga szeregu zdolności, kompetencji i cech charakteru. Prócz niezbędnych wyspecjalizowanych umiejętności i doświadczenia, skuteczny PM powinien także posiadać zestaw kompetencji miękkich. Najważniejsze z nich przedstawię w tym wpisie.

  1. Komunikowanie się - choć brzmi to jak coś oczywistego - “przecież każdy potrafi komunikować się między ludźmi”, to ludzie pomimo wielu tysięcy lat praktyki nadal nie potrafią się ze sobą skutecznie komunikować. W praktyce jest to najważniejsza cecha skutecznego project managera, którą mało kto potrafi opanować. Przez komunikowanie się rozumiem: klarowność przekazywania informacji, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, odpowiednią mowę ciała oraz zdolność słuchania ze zrozumieniem. Zestaw ten pozwala lepiej rozumieć potrzeby klientów oraz klarowniej przekazywać swoje myśli zespołowi.

  2. Negocjowanie - kompetencja wynikająca niejako ze zdolności właściwego komunikowania się. Od postawy project managera w kryzysowych sytuacjach zależy los prowadzonego projektu. PM powinien utrzymywać dobre relacje ze wszystkimi stronami, a w przypadku konfrontacji - znaleźć konsensus korzystny dla obu stron.

  3. Przewodzenie - PM w projektach pełni rolę przywódcy, reaguje na pojawiające się przeszkody, nie boi się wprowadzać zmian w projekcie i podejmować znaczących decyzji. Jest stanowczy i wymagający. Jednocześnie pomaga osiągnąć cel oraz motywuje zespół do dalszego działania.

  4. Organizacja pracy - cecha, na której opiera się praca kierownika projektu. PM odpowiada nie tylko za delegowanie zadań, zgodnie z umiejętnościami współpracowników, ale również za ustalenie i zrealizowanie harmonogramu całego projektu. Efektywne planowanie to znajomość zadań każdego członka zespołu, gdzie aby zacząć pracę nad jedną modyfikacją, należy wpierw zakończyć pracę nad dwiema innymi.

  5. Przewidywanie trudności - Zdolność PM’a do przewidywania przeszkód mogących zdarzyć się/wystąpić w projekcie, nieraz może zaważyć na jego powodzeniu. Znajomość ewentualnych problemów i właściwe przygotowanie się do ich neutralizacji, pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu zespołu oraz potencjalnych konfliktów w zespole, czy też z klientem.

Przedstawione tu przeze mnie kompetencje są kluczowe w codziennym życiu project managera, jednak jest to jedynie część “mocy”, którymi powinien charakteryzować się efektywny PM. Mówię tutaj o całym wachlarzu różnych umiejętności i kompetencji(zarówno tych miękkich, jak i twardych), które wykorzystuje się w prowadzeniu projektów. W kolejnych wpisach zajmę się opisywaniem kolejnych składowych efektywnej pracy project managera.

Mogą cię zainteresować
Napisz do nas Chcesz dowiedzieć się więcej na temat kosztów wdrożenia Twojego projektu? Odezwij się do nas.
W ciągu 48 h
skontaktujemy się z Tobą!
Więcej o nas
Chcesz dowiedzieć się o nas więcej?
Sprawdź jak pracujemy, poznaj naszą
wyjątkową kulturę pracy.
Skontaktuj się z nami
Więcej o nas
Chcesz dowiedzieć się o nas więcej?
Sprawdź jak pracujemy, poznaj naszą
wyjątkową kulturę pracy.
PL EN
Zapytaj o ofertę